joi, 6 decembrie 2007

Dezamăgirea Phoenix

După ce am tremurat două săptămâni că cei de la Phoenix au uitat de concertul pe care l-au anunţat pentru data de 5 decembrie la Cluj, după ce i-am întrebat pe site de concert, fără a primi vreun răspuns, au apărut în sfârşit afişele care anunţau concertul.
Ajunsă aseară la faţa locului, îmi casc şi eu ochii pe un afiş, mă conving de faptul că Baniciu chiar nu vine, şi apoi ma chiorăsc un pic şi mai tare la afiş şi văd că apar pozele lui Covaci, Ţăndărică, Ioji, Gram şi Contraş... fără poza lui Mani.
Mi-am cumpărat biletul cu preţ unic de 500 de mii strângând din dinţi. Prea era scump, dar mi-am spus că pentru Phoenix şi pentru cei 45 de ani ai lor, merită. Şi doar aşa ca fapt divers am aflat că după ce a început concertul nu mai stătea nimeni în poarta Casei de Cultură a Studenţilor, aşa că intrarea a fost liberă... pentru unii.
Deşi mă aşteptam să nu fie sala plină, totuşi speram ca preţul biletelor să nu fi speriat pe foarte multă lume. Am intrat în sală cu 10 minute de ora anunţată pentru începerea concertului şi am văzut sala pe jumătate goală. Pe urmă s-a mai adunat lumea, dar tot nu s-au ocupat toate locurile. Şi Phoenix-ii păreau dezamăgiţi. Şi pe bună dreptate. Din 2003 au umplut până la refuz sala în care concertau. La concertul aniversar de 40 de ani sala TNC-ului era arhiplină. La balcon abia te puteai mişca, iar la un moment dat Baniciu ne-a atras atenţia că dacă nu ne potolim, s-ar putea să coborâm de-acolo mai repede decât am vrea. Am aflat ulterior că a început să cadă tencuiala. Şi toţi fanii erau înnebuniţi: toţi în picioare de la primele acorduri, toţi cu un zâmbet lar pe faţă, numai ochi şi urechi, iar la Negru-Vodă toţi în delir. Covaci serios, dând indicaţii mute celorlalţi, Baniciu vesel ca o lună zâmbitoare, Mani străbătea scena dintr-un colţ într-altul plin de energie, iar Ţăndărică trona în spatele bateriei explodând într-un solo de vreo 20 de minute.
Şi la CCS era de obicei mare nebunie. Nici măcar nu încercam să ne căutăm locurile, ci ne înghesuiam pe culoar cât mai aproape de scenă, iar cum intrau în scenă ridicau toată sala în picioare.
Anul trecut le-am văzut pe la sfârşitul concertului feţele luminate de bucurie şi m-am întors către sală să văd ce văd ei: în sală nu se vedeau decât perechi de mâini care aplaudau frenetic, una lângă alta, iar sala era plină ochi.
Spre deosebire de orice alt concert Phoenix la care am fost, aseară au trebuit să cânte ultima parte din Invocaţie (Fie sa renască) pentru a ridica tot publicul în picioare, până la acel moment lumea stând comod în scaunele de muşama. Nu a mai fost acea atmosferă electrizantă specifică, noua achiziţie Phoenix, Bogdan Bradu determinându-te mai degrabă să te trânteşti înapoi în scaun. Voce are, dar nu se potriveşte cu Phoenix-ul. Încă de cum a pus mâna pe microfon (şi nu mă refer la desele ridicări pline de stângăcie ale acestuia în încercarea ~disperată~ de a face pe marele artist rock) mi-am dat seama că ceea ce ascult nu e Phoenix. Şi nu e vorba că aş fi obişnuită cu Baniciu şi nu pot accepta altceva. A venit şi Tavi Colen (care a salvat din punctul meu de vedere concertul, atât căt putea fi salvat) şi care se potrivea pe scenă, fiind natural în mişcări. Bradu în schimb nu îşi găsea locul, fiind total deplasat. La un moment dat Ţăndărică a avut un scurt solo la baterie, peste care s-a băgat Bradu făcând un soi de vocalize (şi poate dacă nu se băga, ieşea solo-ul ăla mai lung).
De asemenea, la capitolul mişcare scenică eu zic că a dat-o rău de tot în bară. În încercarea de a câştiga publicul ţopăia de zor pe-acolo de parcă făcea jogging, fazele cu microfonul ridicat în aer erau penibile şi fie că aşa a fost regizat, fie că l-a apucat atunci inspiraţia şi s-a gândit să improvizeze, dar a modificat piesele în aşa el încât nu mai suna a Phoenix.
Îmi amintesc de comportamentul lui Cristi Gram la început: foarte concentrat şi mereu cu ochii la Covaci pentru un feed-back sau alte eventuale indicaţii. La un moment dat am recunoscut totuşi vocea Phoenix şi apoi am observat că era Ioji. De ce e oare nevoie de un măscărici pe scenă când Kappl s-ar descurca perfect?
În altă ordine de idei, nu credeam că e posibil ca Phoenix-ul după 45 de ani de activitate să revină la rugămintea publicului pe scenă şi să cânte 2 piese care mai fuseseră deja cântate în acelaşi concert (Nunta, respectiv Mica ţiganiadă). Acest mic aspect mi-a lăsat un gust amar de superficialitate. Tot concertul a fost regizat şi repetat cu înverşunare, astfel că după ce şi-au terminat repertoriul programat, au fost nevoiţi să reia două piese, temându-se parcă să încerce ceva nerepetat. Poate acesta e şi motivul pentru care nu s-au lăsat duşi de val, fiecare cu instrumentul lui, armonizându-se totodată. Sau poate a fost de vină şi publicul semiadormit
A fost şi un Negru-Vodă foarte scurt (tot fără cea de-a treia strofă), însă se simţea lipsa lui Mani. Oricum, a fost mai bine aşa decât să pună negativ cu vioara cum au făcut la Mugur de Fluier cu fluierul. Cea mai bună piesă a fost Meşterul Manole unde Colen a fost genial.
Şi morala? Să nu-l dai pe Baniciu din mână pe Bradul de lângă gard.
Şi că tot veni vorba de Baniciu, nu pot să nu-mi exprim indignarea faţă de faptul că Bradu poposit de două luni Phoenix, a fost decorat cu ordinul "Meritul Cultural" iar Baniciu nu.

11 comentarii:

Anonim spunea...

la fel si la concertul de aseara. la un moment dat imi venea sa ma urc pe scena sa-l dau jos pe bradu. nu se potriveste deloc cu formatia. se chinuie prea mult. colen singur ar fi facut fata. chiar nu inteleg de ce aceasta incapatanare de a-l pastra in echipa.
dar.....vorba aceea..noi sa fim sanatosi, ca poate intre timp lucrurile se vor schimba. in bine de data aceasta.
:D

Anonim spunea...

salut! sunt total de acord cu tine in ce-l priveste pe bradu si din pacate aduag la dezamagirea ta si faptul ca in concertul de pe 7 de la bucuresti chiar si colen a dezamagit pentru ca efectiv avea gesturi de manelist (mai ales pe "mica tiganiada". formatia nu a armonizat. idiotul de bradu se spargea in figuri care n-aveau ce cauta acolo si pret de cateva secunde i s-a citit dezamagirea pe fata pana si lui covaci, care urmarea tacut (doar cu chitara) cum sunt maltratate piesele phoenix...trist...

Anonim spunea...

Nu am absolut nici o legatura cu Bogdan Bradu, sunt doar un simplu fan ca voi si ca multi altii care (poate) ai citit ce scrie aici. Bradu, am eu impresia, ca e un tip foarte fain... de treaba. care canta bine si incearca sa faca bine ce face. ca nu-i iese, sau ca nu s epotriveste stilului sau ca-l vrem pe Baniciu mai mult, e una. .. dar de ce il facem intoate felurile pe bradu ? de ce e mascarici ? de ce e idiot ? de ce suntem toti impotriva lui? Putem sa-l iubim si sa-l vrem pe baniciu in acelasi timp in care nu avem nimic cu bradu, sau nu ?

Laura Crişan spunea...

De ce măscărici? Pentru că aşa e el pe scenă sau şi mai potrivit pentru că aşa consider că e pe scenă. În nici un caz nu am ales cuvântul pentru a-l jigni, ci pentru a descrie comportamentul lui. Tocmai cum ai scris şi tu, încearcă şi nu îi iese. Şi în loc să stea cuminte să-şi găsească un stil şi un loc pe scenă, devine ridicol.
Chestia cu idiot, nu-mi aparţine, şi pe de altă parte nu pot să zic nici c-ar fi, nici că n-ar fi.
Cu Bradu nu am nimic personal, însă, după cât se poate observa, am ceva cu tot Phoenix-ul (deci implicit cu Bradu ca membru
Phoenix).
În legătură cu ultima întrebare, din punctul meu de vedere cei doi nu se exclud unul pe altul. Sunt convinsă de faptul că dacă nu era Bradu, fie era un altul, fie Kappl era vocalistul, că Baniciu nu ştiu dacă se mai întoarce în Phoenix

Stefan Manea (fanel) spunea...

Cartea lui Covaci e raspunsul la toate "Phoenix, insa eu".

Cat despre incercarile de cantat cu Bradu,Talisman etc...apa de ploaie.

Phoenix-ul a fost ceva frumos si s-a transformat intr-o firma fundatie: SC Phoenix Fundatia Nicu Covaci SA.

Laura Crişan spunea...

Eh acuma, cartea aia nu o fi răspunsul chiar la toate.

Anonim spunea...

Am fost la un concert de acum un an, parcă. Sonorizarea incredibil de proastă (dar ei au insistat în greşeală, e cam a treia oară cînd concertează în aceeaşi sală cu acustica proastă). Chiar şi aşa, Phoenix nu mai e ceea ce trebuia să fie, iar cearta cu Baniciu este atît de stupidă încît m-au îndepărtat ca fan.
Şi atunci am văzut nişte lucruri. În primul rînd că de fapt comuniştii i-au 'făcut', obligîndu-i să cînte ceva 'mai etnic'. Dacă asculţi lucrurile pe care le cîntau la început de tot, ai fi puternic dezamăgit(ă) (mai ales că ei copiau la greu stilul plîngăcios de dincolo).
Bun, acum sunt marii roacheri români, cu 40 de ani de experienţă în spate (dar de fapt doar cu vreo 20 de ani efectiv). Nu au mai creat ceva nou... de cînd? În ultimii 20 de ani au doar două albume, şi cîte remake-uri?
Mai bine ar lăsa moştenire numele unor fani, care să facă o trupă şi să cînte piesle lor prin ţară. Sunt fani care cîntă mai bine decît Phoenicşii de acum, şi îmi pare rău de tot să zic treaba asta, dar le-a trecut vremea. Păcat, mare păcat.

Anonim spunea...

De atunci din 2007, dezamăgirea s-a tot amplificat. Recent au cântat la Cluj şi Oradea, iar din câte am înţeles, ei au devenit o trupă de lăutari pe la tot felul de patroni de cluburi. Eu înţeleg că e criză, dar să ajungi să cânţi, în Oradea, într-un club cu intrare de 50 de euro,după ce te-ai dat stindardul haiducesc al tinerimii rebele studenţeşti, mi se pare o decădere cruntă. Ca să numai vorbim, că din punct de vedere creativ, pasărea Phoenix e demult la menopauză.

Laura Crişan spunea...

Având în vedere actula componenţă a formaţiei (fără Baniciu, Mani şi Ioji) chiar dacă nu ar fi la menopauză, tot nu ar mai putea produce ceva din punct de vedere creativ.

În schimb se poate întrezări o pasăre Phoenix recognoscibilă în proeictul făcut de Baniciu cu Ioji.

Acuma, cu preţurile de concert din cluburi e o altă poveste. Băieţii merg pe unde sunt chemaţi şi mă îndoiesc că ei stabilesc cât e intrarea.

Anonim spunea...

Roadele proiectului Baniciu&Kappl au şi început să se vadă, piesa Pe Arges in Jos pare a fi primul fruct, se pare ca anul acesta va aparea o productie ampla avand la baza legenda Mesterului Manole.
Ma mandresc sa fi realizat un interviu pentru Flacara cu Ioji Kappl, in care isi manifesta mahnirea fata de intorsatura urata pe care au luat-o lucrurile in Phoenix. Se poate citi aici: http://ciprianblidaru.wordpress.com/2008/08/10/interviu-cu-josef-kappl-phoenix/

Anonim spunea...

La Timisoara a fost extraordinar din toate pct de vedere,adica rar am mai intalnit atata emotie in glasul si cantul lor,s-a simtit pe ei ca erau fericiti ca sunt acasa.